Saturday, March 5, 2011

Contoh Hazard, Punca Hazard & Kesan

Okey....macam yang saya dah janjikan...walaupun agak terlambat few hours...mintak maaf la..."BerukBand" slow la mlm2 hujung minggu nie....tu yang terlambat nak up-date blog....

Topik kali nie masih lagi pasal Paper 4 Exam SHO...Just untuk bakal-bakal SHO yang tgh bz prepare paper tu untuk dihantar end of this month...Saya pun dah agak jarang up-date HIRARC, tu yang otak agak berkarat sikit (1 of the reason saya create this blog, supaya saya amalkan kerja2 saya and refresh my brain)...so, bermula la kerja-kerja menggeledah balik semua dokumen-dokumen lama untuk refer contoh-contoh dokumen yang saya pernah buat dulu...dah jumpa tu satu hal...tapi takkan la nak copy paste bulat-bulat semua kan...tak leh la nak bagi jer semua easily macam tu kan...So terpaksa la buat sedikit typing work tadi...hehehe...nmpk sgt baru cari info untuk up-date my blog...=P

Neway, nie contoh-contoh yang saya ada sebagai sampel...amat lah banyak hazard-hazard yang ada di tempat kerja sebenar nyer...klu nak saya senaraikan semua, tak tido la saya few days...huhuhu...lagipun setiap tempat kerja berbeza-beza hazard nyer...so kena la kenalpasti sendiri hazard di tempat kerja masing-masing dengan menggunakan kaedah-kaedah yang telah saya bincangkan pada post yang lepas...

Contoh Hazard di Tapak Bina (It just an example...sesiapa yang expert in construction site..minta maaf la if ada yang tersilap...)

Contoh Hazard di Manufacturing Plant


Apa yang saya attached tu just a sample...mcm yg saya tekan kan tadi...setiap tempat kerja dan proses kerja ada hazard yang berbeza...so thats your task to identify it...start it slowly..lama-lama dah praktis, you will expert...


Saya mmg tak masukkkan pasal property damage masa buat Paper 4 dulu...coz 1 of my lecturer dulu ckp just consider kesan pada keselamatan dan kesihatan jer..but bila dah kerja, kesan pd property damage sy consider utk peringatan kpd top management tentang kerugian yg bakal dihadapi sekiranya sesuatu insiden terjadi....Per2 pun, better get some advise dari otai2 lain yg lebih experience...


Bila dah identified hazard, nnt kita akan bincang pasal nak buat risk rating plak...okey la, tu jer kot yg saya nk bebel kali nie...per2 pun, chaiyok2 kpd semua yg tgh siapkan paper nie..

No comments:

Post a Comment