Thursday, March 31, 2011

Inspection At Workplace....Kerja Saper Yer??

Dah lewat malam...tp mata blum rasa nak tido...hermmm...bosan la plak rasa mlm nie...kerja terlalu relaks agaknya di ofis tadi...badan and otak tak rasa letih mungkin...Tengah bosan2 nie..so ambik la kesempatan utk up-date my blog nie....hermm..apa yg saya nak share kali nie adalah berkaitan dengan pemeriksaan yang dilakukan di tempat kerja...

Actually inspection at workplace bukan semata-mata kerja SHO seorang jer...mana mampu sorg SHO nak menjaga kadang-kadang smpai 3-4 Plant and jumlah pekerja sometimes melebihi 3000-4000 orang....Blum dikira gaji yg kdg2 rasa tak berbaloi kan...hehehe....

So, jgn stress kan diri dengan kerja yg bertimbun2...sebagai seorang SHO, tangungjawab nya adalah untuk meningkatkan kesedaran berkaitan OSH dikalangan pekerja dan majikan rite?? Seperti semua sedia maklum, pemeriksaan di tempat kerja adalah penting untuk memastikan aspek berkaitan OSH sentiasa dipatuhi....

If saya, mmg la amat tak rajin nak buat inspection sorang2...lgpun dah dinyatakan bahawa sebahagian tanggungjawab ahli jawatankuasa keselamatan dan kesihatan (SHC) adalah membuat pemeriksaan di tempat kerja...semua pun sedia maklum yg kebiasaanya SHC adalah dari kalangan wakil majikan dan pekerja dari setiap Department..so, bakal2 SHO jgn la tamak nak buat kerja inspection sorng...agih2kan lah keje tu kpd org lain yg boleh dipertanggungjawabkan....hehehe

Pada pendapat saya lah...mmg kena mintak semua libatkan diri dengan aspek2 berkaitan OSH nie...tak nak la nnt bila ada SHO jer baru nak ikut peraturan OSH..bila SHO cuti, semua aspek keselamatan diabaikan....lgpun siapa yg kerja di tempat tersebut lebih tahu bahaya-bahaya yang ada dan apa yg mereka rasa masih kurang tentang aspek keselamatan di tempat kerja masing-masing...As SHO, saya sendiri tak expert dengan aktiviti2 kerja di Production line...Kerja saya cuma guide and bg advice jer...hehehe

Di sini saya bagi sample inspection report...macam biasa lah...dah nama pun sample kan..mmg la tersgt simple..pandai2 la up-grade utk jd lebih baik...saya cuma bg contoh jer...

Sample of Inspection Report / Checklist

No comments:

Post a Comment