Friday, March 25, 2011

OSH di Tempat Kerja...Apa Nak Buat??

Mood hari jumaat...bila ptg jer mood kerja dh berkurang...tgh lepak2 time rehat nie...saya ambik kesempatan nie utk share 1 soalan yg saya terima di email sy...sy terima few email dan message di FB yg menjurus ke arah yg sama...saya akan jwb and share based on my experience..berdasarkan apa yg saya buat dan pengalaman2 yg saya dpt dari kawan-kawan saya....

Soalan 1 :
 

Soalan 2 :


Berkaitan dengan soalan 1...Program /Aktiviti untuk meningkatkan pengurusan & kesedaran tentang OSH...My advice, if nk merancang program / aktiviti OSH...kena pecahkan kpd aktiviti wajib dan tak wajib (harus)...itu yg kebiasaannya saya buat...coz nk buat program pun kena plan budget nya jugak...rancang byk2 program, tp budget tak ada dari top management pun no point...mmg safety first tp kdg2 kena juga kompromi and amalkan as far as practicable....contohnya, cara pengurusan OSH di oil and gas tak bleh nak dibuat mcm di construction site...if too straight, jawapan nya tak lama la kt tmpt tu...few months dah kena bye..bye...hehehe....kerja SHO nie kena duduk tgh2...kena balance kan antara employer and employees...

Ermm...kebiasaan yg saya buat...saya akan refer kpd legal register...Kemudian senaraikan program dan aktiviti yang nak dirancangkan...seterusnya pecahkan senarai tersebut kepada aktiviti wajib dan tak wajib (harus)....aktiviti wajib adalah aktiviti yg perlu dibuat dahulu...manakala aktiviti tak wajib / harus adalah aktiviti utk meningkatkan kesedaran OSH kpd pekerja dan majikan...tak salah if tak buat tp lebih bagus jika ada...

Contoh senarai aktiviti OSH adalah seperti berikut....kurang berpuas hati actually dgn senarai aktiviti nie...tp tu jer yg mampu sy sediakn dlm keadaan mood yg tgh letih...Mungkin nexxt time sy bg sample yg much more better....

It just a sample....pandai2 la korang up-grade jadi lebih baik...mmg tak lengkap sy buat sample nie...tak rajin lak nk masukkan all info dlm ruang tu...hehehe

Boleh juga refer topik saya yg lepas iaitu Sample of Simple S&H Activities Planning...

Untuk soalan 2...slalu org sebut pasal OHSAS...OHSAS 18001 actually adalah sijil  pengiktirafan yang diberikan kpd sesuatu syarikat disebabkan OSH management system yg disediakan mengikut standard yg telah ditetapkan...standard ini boleh dibeli di SIRIM...sesestgh company inginkan OHSAS 18001 disebabkan kehendak daripada client atau untuk reputation...if top management sanggup keluarkan $$$$...no hal about that...coz nk dptkan OHSAS 18001 certification mmg perlukan $$$..brapa byk $$$??? U can try contact SIRIM, Moody, SGS, DNV and etc utk dptkan kos sebenar....They will ask u to fill in some form untuk dapatkan sebahagian maklumat tentang tempat kerja anda and lps tu dia org akan bg sebut harganya...Pengalaman saya, company spend almost RM50K utk kos audit dan dapat certification...Itu kos utk that company dtg audit shj...dokumen disediakan sendiri coz we dont hire consultant utk membantu dlm proses penyediaan dokumen..So, jimat sikit kos nyer...Utk kos audit yg RM50K tu, later akan ada deduction pd nilai tax yg perlu dibyr oleh syarikat..So, x byk sgt la perbelanjaan nya...

Sekiranya syarikat tersebut mmg dah ada sistem pengurusan OSH, mungkin boleh up-grade utk dptkan OHSAS 18001 certification...

Tapi if syarikat masih zero dlm aspek OSH dan agak kurang budget $$$$...You still need to create your own OSH Management System coz ini akan memudahkan pengurusan OSH di tempat kerja...Bila ada system, semua akan lebih tersusun dan teratur....u may start slowly dgn buat SOP (safety operating procedure), JSA, HIRARC and etc...Mungkin boleh mulakan dengan buat Chemical Safety Procedure, Machine Safety Procedure, Emergency Response Plan (ERP) Procedure and etc...

Kenapa mesti ada procedure? How to set up the procedure?? Aper nak tulis? Macam mana nak buat?? Saya bincang later bleh topik pasal safety procedure nie...sy akan nyatakan apa yg sepatutnya ada di dalam sesuatu safety procedure...byk nk story pasal procedure sajer...next session k...

No comments:

Post a Comment