Wednesday, April 15, 2015

Mesin Angkat Perlu CF Sah!!!

Info di petang hari.....ramai dah tahu jenis-jenis mesin angkat yang memerlukan sijil perakuan kelayakan (CF) yang sah utk beroperasi daripada pihak DOSH.....Info ini saya kongsikan sebab ada seorang "uncle" bertanya pada saya berkaitan jenis-jenis mesin angkat yang memerlukan CF....Hermmm......okey  la sebab "uncle" tanya....saya jawab.....


Tadaaa......saya malas nak karang,,,,jadi saya share gambar jer yer....."Uncle" lagi senang paham bila saya tunjuk gambar.....Senang citer bila kata mesin angkat.....semua jenis mesin mengangkat yang menggunakan motor....bukan menggunakan kaedah manual......

Contoh mesin angkat memerlukan CF adalah seperti gambar di atas.....Overhead Travelling Crane (OTC), Tower Crane, 4-Post-Lift / 2-Post-Lift, Lif Penumpang / Barang, Crawler Crane, Mobile Crane, Skylift, Gondola and etc...etc....

Maklumat berkaitan jentera yang memerlukan CF...."uncle" boleh rujuk Peraturan 10, Peraturan-Peraturan (Pemberitahu, Perakuan Kelayakan dan Pemeriksaan) Kilang dan Jentera......Akta Kilang dan Jentera 1967.....

Harap saya menjawab soalan "uncle".....TQ "uncle" sebab sudi melawat blog saya......

4 comments:

  1. Assalamualaikum cik, nak tanya sebeb saya ad sedikit kekeliruan, jika "electric power winch"yang SWL nya sehingga 5 ton, adakah perlu mempunyai CF?

    ReplyDelete
  2. Electric power winch perlu CF jika digunakan untuk mengangkat barang

    ReplyDelete
  3. salam tuan, nak tanya, bagaimana dengan crane barge? adakah requirement crane barge dan operatornya sama seperti di darat?

    ReplyDelete
  4. Selamat petang, nak tanya kalau lift car tiada pamerkan CF adakah salah dan ianya ditaruk bawah akta FMA akta mana jika ada. Terima kasih.

    ReplyDelete